fredag, januar 04, 2013

Krydret kiksekage - stop-spild-af-mad-style

Julekagerest
Kiksekage med krydret smag
Ingen spild-af-mad!
Ja, ja, ja. Jeg ved godt, at alle er på kur. Alle undtagen mig altså - og måske også undtagen dig. I hvert fald er visse ting til at regne med:
  • Julen 2012 er bag os - og vi fik ikke spist alle småkagerne (eller vi kan få dem kastet i nakken fra butikkerne!)
  • Mad skal spises - ikke smides ud
  • Kiksekage er skøn, og den kan laves på mange måder
Jule-reste-kiksekage
  • 300-400 g blandede sprøde småkager hakket/knækket i mindre stykker; meget gerne brune kager.
  • 3 æg (evt. pasteuriserede; kagen skal ikke bages)
  • 3 dl (ca. 150 g) flormelis
  • 3 dl (ca. 100 g) kakao
  • 250 g palmin
  • reven skal af en appelsin
Smelt palminen og lad den køle lidt af. Pisk æg, flormelis, kakao og appelsinskal. Rør den smeltede palmin i æggemassen. Bland småkagestykkerne i massen og hæld den i en form. Jeg brugte en silikoneform, så den var hverken smurt eller beklædt med noget. Hvis du bryger en anden type form, skal du fore den med bagepapir eller plastfolie.

Stil kagen på køl og lad den stivne i løbet af nogle timer eller natten over. Skær kagen i passende skiver og nyd med god samvittighed. Småkagerne blev ikke smidt ud!

Pudsig bonusinfo
Jeg bager somme tider rugbrød af blandinger fra pose. For at peppe brødet lidt op - og gøre det supergodt til ost - smider jeg somme tider en stor håndfuld hele mandler og grofthakkede tørrede abrikoser i dejen. Brødet kom til at ligne kiksekagens enæggede tvilling!

Ingen kommentarer: