onsdag, december 07, 2011

F**k global opvarmning! Jeg bager mine egne snebolde. Kardemommesnebolde.


Disse lidt uformelige klumper er måske ikke ligefrem elegante at se på, men de smager til gengæld skønt af kardemomme og citron - en skøn blanding – og de er supergode til en kop te. De kan vække tanker om White Christmas, selvom det voldregner udenfor.
Sneboldene er blevet en juleklassiker i mit lille hjem. De var - i fire varianter - the main attraction, da jeg forleden var stadeholder for en dag på Torvehallernes julemarked. Mine andre varianter var nellike-appelsin, ingefær-lime og vanille-pink grapefrugt. De var også gode, men kardemommeudgaven er klassikeren.
Genudsendelse af billedet af kardemommesneboldene og den fine opsats.
Det gør pokker til forskel om du kværner din kardemomme selv, eller om du bruger det pulver, man køber i en pose. Det kan næsten ikke sammenlignes, så gør dig selv den tjeneste at købe hele grønne kardemommekapsler. De skal åbnes med en negl, de små sorte frø tages ud og kværnes i en kaffekværn eller en morter. Nogen rister også frøene lidt; det har jeg ikke gjort.

Kardemommesnebolde (ca. 40 stk.)

  • 250 gram smør 
  • 350 gram hvedemel 
  • 150 gram flormelis 
  • ½ tsk. groft salt 
  • fint revet skal af 1½ (økologiske) citroner 
  • 1 spsk. friskstødt kardemomme
     
  • 100 gram flormelis til at rulle klumperne i
Smelt smørret. Lad det køle lidt af, mens du blander de andre ingredienser i en stor skål. Hæld smørret i blandingen, men lad bundfaldet blive tilbage. Rør blandingen sammen med en ske til det er jævnt. Det er en underlig dej, men fortvivl ikke. Kagerne bliver skønne!

Form ca. 1 spsk. dej ad gangen ved at presse den sammen i hånden. De behøver ikke at være fine og ens, men må gerne være rustikke og uregelmæssige. Det er snebolde! Sæt klumperne på en bageplade med bagepapir og bag dem ved 180° i ca. 10 minutter. De skal bages så længe, at de bliver helt hårde, når de er kølet af.

Rul småkagerne i/drys med flormelis, så de ligner snebolde.
 
(Jeg mødte sneboldene første gang i Politiken 30. november 2005. Det er en Camilla Plum-opskrift, som jeg har arbejdet lidt videre med. Opskriften findes muligvis i hendes bog Jul.)


Til sidst en lille film fra gamle dage; dengang da vintrene altid var hvide og nevøer bare skulle have klø:

4 kommentarer:

Piskeriset sagde ...

De kager har jeg drømt om at lave i flere år... og jeg tror heller ikke, jeg når det i år, for min kageplanlægningsliste er i forvejen ret lang :-)

Ret spændende varianter du har lavet :-)

Lise Lotz sagde ...

Hej Piskeris,

Ja, problemet er ikke at finde på lækre ting, som man kan lave til jul. Problemet er at vælge! :-)

God bagelyst!

Lise

Lykkes Lækkerier sagde ...

Habber labber de lyder lækre! Har du selv lavet de fine kageopsatser? :)

Lise Lotz sagde ...

Tak, Lykke! Sneboldene er et stort hit hver jul. Og enkle og specielle på en gang.

Det er min søster, der har lavet opsatserner. Ret fine, synes jeg også. :-)

Vh. Lise