søndag, april 03, 2011

Kirsebærkage på en sten - meget nem og rustik

Jeg begynder lige med en tur på en afvej: har du lagt mærke til dagens Google-doodle?
En Googledoodle er et særligt logo, som Google bruger ved forskellige lejligheder. Holiday and Events – Google style! Lige netop i dag fejrer man, at det er 119 år siden, at den første sundae isdessert blev dokumenteret. Det gælder om at holde en fest, når der er noget at fejre!

Næste afvej, som dog muligvis fører et sted hen, er eventyret om Den vidunderlige Suppesten: Der er ingen der vil give den fattige, sultne OG kloge tigger mad, men så fortæller han byens mindre kloge borgere, at han har en magisk suppesten, som man kan koge den mest fantastiske suppe på. Han får narret borgerne til at SUPPLERE den ellers næsten perfekte suppe - kogt kun på stenen og vand - med et lille stykke flæsk, et løg, et par kartofler, en håndfuld salt mv. Borgerne er fulde af forundring, og tiggeren bliver mæt.
På samme snedige vis formåede jeg at bage en herlig kage ud af det rene ingenting. Stop Spild af Mad-folket ville være stolte af mig...

Jeg var inspireret af en videoopskrift fra Chef John  Foodwishes.com på Cherry Folditup (Fold det op) eller med et lidt finere navn: cherry galette. Det er noget med en mørdej og noget kirsebærfyld. (Chef John kan i øvrigt varmt anbefales på Twitter. Han har nogle meget skarpe og morsomme betragtninger.)

Tilfældet ville, at jeg i mit køkken - udover min magiske kagesten, naturligvis - havde en lille rest mørdej tilovers fra et nyligt bageprojekt.

Og sørme, i fryseren var der stadig et par hundrede gram frosne kirsebær på bunden af en stor pose, som jeg købte i efteråret.

Inde bagerst i køleskabet fandt jeg desuden en bøtte med noget julekonfekt, som aldrig rigtig blev populært. (Marcipan blandet med syltet appelsinskal og lidt orangesprut.) Det kunne jo passende røres op med en æggehvide eller to, så det kunne bruges som ekstra smørelse i denne kage ud af ingenting.

Kirsebærrene kogte jeg med noget (meget, måske 200-300 g) sukker og vanille. Sukker er jo lidt ligesom luft - noget, der bare er der - så det tæller ikke, og det er næsten det samme med vanille. Jeg havde også en halv limefrugt tilovers fra forleden, så der kom lidt limesaft ned til bærrene. De blev kogt indtil det meste vand var fordampet og sukker og kirsebærsaft var blevet til en tyk sirup. Vi taler ca. 120 grader på et sukkertermometer. Det er ret vigtigt at saften er kogt godt ind, for ellers får du en sjasket kage.
Kirsebær, sukker, vanille og limesaft.
Efterhånden kommer saften fra bærrene ud

Og vandet skal koges væk.

Indtil du har kirsebær i tyk sirup.
Chef John drysser sit sukker ikke bare liberally, men generously, og det gjorde jeg også. Rigeligt sukker! Desuden laver han sin mørdej med lidt frozen orange vodka, for det har han hørt, skulle være så godt. Han vil dog ikke gå ind i en undersøgelse af fænomenet. Of course, if anyone want to go all food nerd on us and explain what's going on molecularly, I think we'd all pretend to be interested. 
Det er faktisk ret smart at rulle mellem to opsprættede fryseposer...
Dejcirkelen kan så væltes over på bagepladen.
Julemarcipankonfektfyld kommes på...
... og smøres ud.

Kirsebærrene får samme tur.

Bare ikke helt ud til kanten.
For den skal foldes op om fyldet.

Og så skal kagen pensles med mælk. Og drysses med sukker. Rigeligt sukker!
Hvis du ikke har en magisk kagesten, kan jeg anbefale Chef Johns mere detaljerede opskrift. Han bruger dog købte (og meget dyre) kirsebær...
Bag kagen i ovnen i 30-40 minutter ved knap 200 grader. Når den er fint lysebrun, og fyldet bobler i midten, er den færdig. Min kage fik måske en anelse for meget - og den lækkede lidt - men den smagte herligt efter en let studsning.
Kagens ses på det fine "sølvfad" i forgrunden.
Og den magiske kagesten er klar til at blive brugt igen.

Ingen kommentarer: